|
.
Formes que adopta aquest tipus de text
| ||||
Relatar fets i processos, reals o fantàstics, protagonitzats per personatges en un temps i espai determinats. És un text subjectiu.
|
Ordre cronològic dels fets en plantejament-nus i desenllaç (tot i que també hi pot haver alteracions, com el flashback)
|
Verbs d'acció (entrar, ballar, viatjar...)en prretèrit perfet simple o perifràstic o en imperfet. Temps verbals correlacionats (presents amb pret. indefinits, etc.) Connectors temporals (quan...) Adverbis de temps i manera (llavors, l'endemà, suaument...), punts de vista narratius (omniscient, objectiu, protagonista, testimoni...)
|
Novel.la,conte,relat,rondalla,llegenda,faula, etc. Memòries, dietaris (o diaris), autobiografies, biografies, llibres de viatges i cròniques històriques, etc. Notícies de periòdic ,reportatges, cròniques, annals històrics, guions de TV, cinema i ràdio, etc. Còmics i auques.La carta
| |
Destacar les característiques, qualitats o detalls d'allò descritÉs un text subjectiu.
|
Ordre espacial de les expansions qualificatives sobre allò descrit: d'esquerra a dreta, de dalt a baix, de dins a fora (i a l'inrevés),etc.....
|
Adjectius i comparacions. Llenguatge retòric en les descripcions literàries.Precisió lèxica en els noms. Verbs en present o imperfet. Connectors espacials ( des de, fins a....) Adverbis de lloc (fora, dins, baix...), oracions de predicat nominal o atributives (amb verbs copulatius i atributs). Oracions amb CN, oracions de relatiu. Frases curtes amb comes, punts, punts i coma i punts suspensius.
|
Novel.les, contes, cartes, Retrats, caricatures, etc. Fitxes científiques. Classificacions i taxonomies. Guies turístiques, catàlegs i postals. Definicions de diccionari i enciclopèdia. Ressenyes bibliogràfiques, de cinema, teatre, TV, etc....
| |
Captar l'atenció cap a la bellesa o raresa del llenguatge. És un text subjectiu.
|
Forma lliure: per versos, per estrofes, per elements visuals, etc.....
|
Figures retòriques de tota mena (metàfores, anacoluts, al.literacions, hipèrbatons,etc.), jocs de paraules, dobles sentits i ironia....
|
Poesies, cançons, romanços, etc. Prosa poètica, haikús, tankes, etc. Poesies visuals, cal.ligrames, poemes-objecte, etc. Converses quotidianes , plenes de metàfores col.loquials. Publicitat.Creació literària en general.
| |
Transmetre informació i coneixements de forma clara . És un text objectiu.
|
Ordre lògic d'idees o conceptes, amb o sense gràfics i il.lustracions: introducció- desenvolupament-conclusió i fonts d'informació....
|
Verbs en present i passat. Oracions subordinades causals, finals, consecutives,etc. Connectors discursius (per tant, així, però, causa-conseqüència,ordre etc.), cohesió lèxica mitjançant sinònims, repeticions, camps lèxics i famílies de mots, etc. Enunciats entre parèntesis o guions, aposicions, oracions de relatiu explicatives.
|
Temes teòrics i treballs monogràfics. Tríptics informatius. Informes i conferències. Exàmens, apunts, llibres de text. La tesi doctoral. Documentals i reportatges, articles divulgatius. Invitacions. Regles de jocs i esports. Ponències en simposis, participacions en seminaris, exposicions orals a classe, documents àudiovisuals
| |
Incitar a la realització d'alguna activitat.És un text objectiu.
|
Ordre lògic de les accions: materials o ingredients, ordre 1,2,3,4,... amb o sense il.lustracions....
|
Verbs en imperatiu. Perífrasis d'obligació (haver de+ inf. caldre +inf. deure +inf.). Lèxic molt precís. Numerals ordinals o lletres ordenades. Segona persona verbals (tu, vosaltres, vostè, vós), disposició espacial específica, amb punts o representable amb esquemes.
|
Receptes de cuina. Instruccions d'aparells. Regles de jocs. Prospectes de medicaments. Consells, ordres i normatives.Lleis. Instruccions dels caixers automàtics, receptes mèdiques, textos legals, publicitat, prevenció de malalties i accidents. Llibres d'estil. Formularis.
| |
Presentar proves i raons per defensar una idea o opinió i convèncer algú d'alguna cosa. És un text subjectiu.
|
Presentació del tema o tesi, presentació dels arguments (1,2,3, etc.) i conclusions....
|
Verbs com creure, pensar, opinar, dir, etc. Subordinades causals, consecutives i adversatives. Connectors de causa , conseqüència i ordre, finalitat, oposició (així doncs, però). Numerals ordinals. Cometes per les citacions d'altres textos (intertextualitat).....
|
Assaigs i articles d'opinió. Debats, tertúlies, taules rodones, tesis doctorals, cartes al director, discursos, crítiques d'art (o TV, cinema, pintura, novel.la, etc.) anuncis publicitaris. Instàncies, sol.licituds i cartes
| |
Establir un diàleg entre dos interlocutors. És un text subjectiu.
|
Estructura de pregunta-resposta o comentari-resposta, amb intervenció 1,2,1,2, etc.....
|
Frases breus i simples (coordinades o juxtaposades), sovint inacabades. Pronoms personals, febles i interrrogatius. Codis no verbals (entonació, gesticulació, etc.). Interjeccions i onomatopeies.Lèxic col.loquial. Rutines i estereotips lingüístics. Formes de cortesia. Inversions, omissions, repeticions. Signes de Puntuació per regular la intenció dels missatges. Adverbis d'afirmació, negació, dubte, etc.....
|
Diàlegs quotidians, converses telefòniques, discussions. Teatre. Entrevistes i debats. Excuses, salutacions i comiats. Enquestes i qüestionaris. Acudits dialogats. Diàlegs dins de les novel.les i contes. Còmics.Assemblees. Reunions de treball
| |
Anunciar l'esdevenidor. És un text objectiu o subjectiu, depenent del tema (horòscop, subjectiu; temps atmosfèric, objectiu).
|
Ordre per temes
|
Verbs en futur o condicional, perífrasis de probabilitat (podrà ser que, deu ser que...) lèxic especialitzat del tema. Adverbis de temps, dubte o probabilitat. Subordinades condicionals.
|
Horòscops, prediccions metereològiques, prediccions econòmiques i socials. Programes electorals, Projectes.
|
PROPOSTA D'EXERCICIS
|
1. | |
Identifiqueu la tipologia textual de cadascun d'aquests fragments. Penseu que n'hi pot haver algun que sigui de dos tipus: | |
a. | ![]() |
b. | ![]() |
c. | ![]() |
d. | ![]() |
e. | ![]() |
f. | ![]() |
g. | ![]() |
h. | ![]() |
2. | |
Digues a quina tipologia textual pertanyen els següents textos. Penseu que n'hi pot haver algun que sigui de dos tipus: | ![]() |
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per fer una aportació.